moncler kids online

ABwil de treinen uiteindelijk opnieuw verkopen aan andere klanten. Mocht dat het geval zijn, dan krijgt de NS een extra betaling per verkochte trein met een maximum van 21 miljoen euro.

Gebreken

Op 9 december 2012 werden de treinen ingezet voor het traject tussen Amsterdam en Brussel. De Fyra-treinen werden begin vorig jaar uit de dienstregeling van de NS gehaald vanwege diverse gebreken. In juni besloot het spoorbedrijf de Fyra's helemaal niet meer te willen inzetten. De NS steldeFinmeccanica,het moederbedrijf van AB, aansprakelijk.

Het zou dan gaan om kosten die zijn gemaakt voor de aanschaf van de treinen (rond de 200 miljoen euro), vertragingsboetes, juridische kosten en gederfde inkomsten doordat de treinen nog niet rijden. Deze procedure, die zeven jaar kon duren, is nu van de baan.

Verlies beperken

Volgens de NS wordt het verlies dat is geleden door het Fyra-debacle 'aanzienlijk beperkt.' "Het aanvankelijke waardeverlies zoals gerapporteerd over 2013, gebaseerd op de totale betalingen minus garantiestellingen, kan met 37 miljoen euroworden teruggebracht tot 88 miljoen euro. Toekomstig te ontvangen betalingen als een gevolg van de verkoop van treinen door AB zullen het waardeverlies verder verminderen", aldus de NS.

AnsaldoBreda ontwikkelde de V250 Albatros voor het traject tussen Nederland en België. Ze zijn gemaakt in het Italiaanse Pistoia en hebben een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Een complete trein kan 546 passagiers vervoeren, is ruim tweehonderd meter lang en weegt geladen 485 ton.

In totaal zijn er negentienvan deze treinen gemaakt. Zestien daarvan staan in Nederland en daarvan heeft de NS er negen daadwerkelijk gekocht. Alle zestien treinen worden op termijn teruggebracht naar Italië. De procedure voor de vergunning daarvoor wordt nu gestart.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) wil niet ingaan op de deal die de partijen hebben gesloten. ''Dat is een zaak tussen NS en AnsaldoBreda.''

Tevreden

AB is tevreden met het akkoord. ''Het akkoord geeft aan dat de treinen betrouwbaar zijn en opnieuw kunnen worden ingezet. Dat is ook zeker ons doel. We zijn daarvoor met verschillende partijen in onderhandeling'', liet woordvoerder Alessio de Sio maandag weten.

Hoewel AB afziet van een schadeclaim, noemt het zich geen verliezer of winnaar in de strijd. ''Noem het maar een gelijkspel'', aldus De Sio.Topman Alessandro Pansa van moederbedrijf Finmeccanica laat weten ''zeer tevreden'' te zijn over het akkoord ''omdat het getuigt van vertrouwen in het bedrijf en het een bevestiging is van de juistheid waarmee AnsaldoBreda heeft gehandeld.''

De juridische afwikkeling met de Belgische Spoorwegen (NMBS), die drie treinen hadden besteld, is een andere kwestie. De treinen voor België zijn nooit afgeleverd en de voorschotten die de Belgen hadden betaald voor de Fyra's zijn teruggestort.

De NMBS diende in september wel een schadeclaim in tegen AnsaldoBreda voor onder meer misgelopen inkomsten voor een totaalbedrag van 40 miljoen euro. De Italianen studeren nog op de schadeclaim die zij willen indienen. ''Er wordt momenteel niet onderhandeld'', zei De Sio. ''Maar misschien zien ze in België ook wel de voordelen van een schikking, zoals de NS heeft getroffen.''

Opheldering

D66 wil snel meer duidelijkheid over de deal die maandag is gesloten.D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven heeft dat maandag gezegd na het bekend worden van de overeenkomst. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe heeft inmiddels een Kamerdebat aangevraagd.

Volgens Van Veldhoven lijkt het goed nieuws dat de Fyra-treinen nu terug gaan naar de fabriek in Italië, maar zij wil wel opheldering over wat er precies is afgesproken. ''Ik zie voordelen van het op korte termijn afsluiten van de zaak, maar ik wil weten wat de financiële consequenties zijn voor het kabinet en wat dit gaat betekenen voor de prijs van het treinkaartje.''

CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die de parlementaire enquête naar de Fyra voorzit, noemt het een goede zaak dat de enquêtecommissie niet meer te maken krijgt met juridische procedures. ''Op de enquête heeft dit geen invloed. De hoofdvraag daarvan blijft staan.'' Inhoudelijk wil Van Toorenburg niet reageren op de Fyra-deal omdat ze enquêtevoorzitter is.


Related Articles:
moncler winter jas
moncler outlet belgie
moncler official online shop
moncler muts rotterdam
goedkope moncler jassen dames
moncler verkooppunten nederland